پارچه ميكروفايبر چيست و چه كاربردهايي دارد؟

۱۵ بازديد

ميكروفايبر پارچه مصنوعي است كه از الياف بسيار ريز تشكيل شده است. اين الياف‌ها به طور كلي قطري كمتر از ۱۰ ميكرومتر دارند و وزن آن‌ها زير  ۰.۷Dاست. (وزن ابريشم 1D است).  اين قطر و اندازه پارچه ميكرو فايبر را به يكي از بهترين الياف‌هاي نساجي در جهان تبديل كرده است.

با توجه به اين ويژگي‌ها پارچه ميكروفايبر به يكي از محبوب محصولات تميز كننده جهان تبديل شده است. اين پارچه نرمي بي‌نظيري دارد كه منجر به ظهور لوازم جانبي و اكسسوري‌هاي زيادي از جنس ميكروفايبر شده است.

همچنين پارچه‌هاي ميكروفايبر دوام زيادي دارند و در دفع و جذب آب عملكرد بسيار خوبي از خود نشان مي‌دهند.  

 به دليل جذب بالاي الكتريسيته ساكن در اين نوع پارچه‌ها، ميكروفايبر‌ها به عنوان يك فيلتراسيون بسيار خوب در پارچه‌هاي ماسك صورت مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

طي سال‌ها توليدكنندگان پارچه، انواع مختلفي از پارچه‌هاي ميكروفايبر را توليد و عرضه كردند و با وجود آن همچنان كاربردهاي جديدي براي اين نوع پارچه در صنايع مختلف پديدار مي‌شود.

اما اين ريز الياف‌ها با وجود كابردهاي مفيد و چشميگيرش بر محيط زيست تاثيرات كاملا منفي دارد.

تاريخچه پارچه ميكروفايبر

توليد كنندگان پارچه از اوايل دهه ۱۹۵۰ تاكنون كارهاي زيادي براي توليد پارچه انجام دادند، در حالي كه تلاش‌هاي اوليه براي توليد الياف فوق العاده نازك تا جد زيادي موفقيت آميز بود اما مشكلي كه وجود داشت كنترل طول الياف توليد شده دشوار  بود و اين مشكل باعث شد كاربردهاي اين فناوري جديد با محدوديت جدي روبرو شود.

اولين موفقيت بزرگ در توليد ميكرو الياف در مقياس انبوه زماني اتفاق افتاد كه توليد كنندگان منسجوات از فرايند چرخش مذاب كه يكي از روش‌هاي اصلي و معمول در صنعت نساجي مصنوعي است فاصله گرفتند و به جاي آن استفاده از پليمرهاي دو جزئي را مشخصه انواع پلاستيك‌هاي نساجي هستند را آغاز كردند.

مشخص شد كه اين پليمرها بسيار قوي‌تر از پلاستيك‌هاي تك جزئي هستند و اين دو جزئي بودن الياف باعث كاهش شكستگي هنگام اكسترود الياف نساجي بسيار نازك مي‌شود.

در دهه ۱۹۶۰ ميلادي شركت معروف Toray  براي اولين بار توليد انبوه پارچه‌هاي ميكروفايبر را شروع كرد. دكتر ميوشي اوكاموتو (Dr. Miyoshi Okamoto) ثابت كرد كرد كه معمار اصلي انقلاب ميكروفايبر است. او به همراه دستيارش دكتر تويوچيكو هيكوتا (Dr. Toyohiko Hikota) توليد انوع پارچه‌هاي ميكرو الياف از جمله ا اولترا سوييت (ultrasuede) كه يكي از اولين ريز الياف‌هاي اين صنعت بود را شروع كرد، اين نوع پارچه بعدها به محبوبيت بسيار زيادي دست پيدا كرد

پارچه‌‌هاي ميكروفايبر امروزي

پارچه‌هاي ميكروفايبر در طول دهه‌ي ۱۹۹۰ به محبوبيت خود در آسيا و اروپا ادامه داد و در اوايل دهه‌ي ۲۰۰۰ ميلادي اين نوع پارچه در آمريكاي شمالي و سپس در ساير نقاط جهان محبوب شد.

اين پارچه با توجه به الياف ريزي كه دارد خاصيت تميز كنندگي منحصر به فردي را نسبت به پارچه‌هاي ديگر دارند. پارچه‌هاي ميكروفايبر به منسوجات اصلي پارچه‌هاي دستشويي، حوله‌هاي آشپزخانه و ديگر تميز كننده‌ها تبديل شدند.

البته امروزه لباس‌ها و اكسسوري‌هاي ميكروفايبر به اندازه دهه‌ي ۱۹۹۰ ميلادي محبوب نيستند اما در برخي اكسسوري‌ها هنوز هم از اين نوع پارچه‌ها استفاده مي‌شود.

به تازگي محبوبيت ميكروفايبر با توجه به بحث و جدال در مورد پيرامون آلودگي ميكرو الياف‌ها ضربه قابل توجهي را تحمل كرده است.

با وجود نامگذاري‌هاي گمراه كننده، پارچه‌هاي ميكرو الياف بيشترين تاثير را در آلودگي ندارند و پارچه‌هاي رايجي مانند پلي استر و ريون بيشتر از پارچه‌هاي ميكرو الياف در آلودگي زيست محيطي نقش دارند.

برخي از افراد به دليل نام آن و برخي ديگر به دليل استفاده از پارچه ميكرو فايبر در لباس‌ها و ساير اقلام، نسبت به استفاده از اين نوع پارچه‌ها كه بسيار مفيد و ارزان قيمت هستند بدبين شده‌اند.

 

پروسه توليد پارچه ميكروفايبر

از آنجايي كه ميكروفايبرها مي‌توانند قطري به اندازه‌ي ۰.۲ دنير داشته باشند، اما توليد كنندگان منسوجات نمي‌توانند الياف پلي استر استفاده شده در توليد ميكرو فايبرها را از طريق ريسندگي‌هاي معمول به دست آوردند.

اما براي به دست آوردن اين الياف توليد كنندگان از لوله‌هاي فلزي بلند استفاده مي‌كنند كه الياف پلي استر حاصل قبل از آنكه با نوارهاي پلي آميد تركيب شوند از اين لوله رد شده و سپس با نوارهاي پلي آميد مخلوط و سرد مي‌شوند.

در اين مرحله مي‌توان ريز الياف را رنگ‌آميزي كرد يا تركيبات شيمايي به آن اضافه كرد كه در برابر حرارت مقاومت كافي داشته باشد يا كيفيت‌هاي مطلوب ديگري را به آن اضافه كند.

سپس ميكروفايبرهاي توليد شده در ورقه‌هاي طولاني پارچه بافته مي‌شوند و براي استفاده‌ي نهايي به كارخانجات مربوطه ارسال مي‌گردند.

پارچه ميكروفايبر چه استفاده‌هايي دارد؟

پارچه هاي ميكروفايبر در زمينه هاي مختلف بسيار متنوعي مورد استفاده قرار مي گيرند. در ادامه چند نمونه از استفاده‌هاي معمول اين پارچه را ذكر خواهيم كرد.

نظافت و تميزكاري

ميكروفايبر براي نظافت و تميز كردن كاملا مناسب است. طراحان اصلي اين نوع پارچه پلي استر را با پلي آميد تركيب كرده تا هم افزايي، جذب و دوام بسيار خوبي را ايجاد مي‌كند.

الياف استفاده شده در پارچه‌هاي ميكروفايبر به دليل طراحي منحصر به فردي كه دارند مي‌توانند آلودگي بيشتري را نسبت به ساير پارچه ها جذب كنند. تحقيقات علمي نشان مي‌دهد كه حتي ممكن است پارچه‌هاي ميكروفايبر براي از بين بردن ويروس و ميكروب‌هاي خطرناك از روي سطح  مفيد باشند.

مصارف داخلي خانه

از آنجا كه مايكروفايبرها در جذب آب بسيار عملكرد خوبي دارند و همچنين دوام نسبتا بالايي را نسبت به ساير پارچه‌ها دارند، به همين دليل طراحان پارچه از اين نوع ماده براي ساخت حوله استفاده مي‌كنند. از ملحفه حمام گرفته تا حوله آشپزخانه و پارچه‌هاي دستشويي ميكروفايبرها يك ماده حوله‌اي فوق العاده محبوب به حساب مي‌آيد.

گرچه تا حدودي كمتر رايج است، اما از اين نوع پارچه به دليل لطافت و نرمي كه دارد براي تهيه ملحفه و رو بالشتي هم استفاده مي‌شود.

توليد كنندگان مبل گاها به دليل قابليت جذب تركيبي و نفوذ ناپذيري گاهي از اين الياف‌ها براي تودوزي مبلمان خود استفاده مي‌كنند. ميكروفايبرها همچنين براي توليد پادري و پتو هم استفاده مي‌شوند.

صنعت

ويژگي‌هاي الكترواستاتيك ميكروفايبر اين پارچه را به عنوان يك ماده فيلتراسيون عالي براي مصارف صنعتي تبديل كرده است. اين ماده  به عنوان يك فيلتراسيون كاربردهاي مختلفي را در صنعت دارد و به عنوان مثال از ميكروفايبرها به عنوان ماده عايق استفاده مي‌كنند.

پوشاك و اكسسوري

نرمي و لطافت پارچه ميكروفايبر باعث مي‌شود تا اين پارچه گزينه‌ي مطلوبي براي پوشاك و اكسسوري باشد. ميكرو الياف‌ها به دليل مقاومت در برابر لكه‌ها بيشتر در ساخت دامن و كت زنانه استفاده مي‌شود.

جالب است بدانيد انوع خاصي از ميكرو فايبرها در صنايع چرمي استفاده  مي‌شود كه از طريق آن كمربند، كيف پول، كيف دستي و ساير لوازم اكسسوري كه معمولا از طريق چرم مصنوعي يا طبيعي ساخته مي‌شوند، توليد مي‌گردد.

 

منبع: https://www.simanakh.com/%d9%be%d8%a7%d8%b1%da%86%d9%87-%d9%85%db%8c%da%a9%d8%b1%d9%88%d9%81%d8%a7%db%8c%d8%a8%d8%b1/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.