بهترين روغن گياهي براي پوست؟

اخبار فناوري و اطلاعات

بهترين روغن گياهي براي پوست؟

۱۷ بازديد

همانطور كه مي‌دانيد روغن هاي گياهي از گل‌ها برگ‌ها و دانه‌هاي گياهي گرفته مي‌شود.  برخي از آن‌ها خواصي دارند كه بيماري‌ها و مشكلات مختلف پوستي را درمان مي‌كنند. اگر از علاقه‌مندان به محصولات طبيعي هستيد، در ادامه‌ي مطلب با ديجي‌كالا مگ همراه باشيد تا بهترين عصاره‌ها و روغن‌هاي گياهي براي سلامت و زيبايي پوست را بشناسيد.

به نقل از وب سايت ديجي كالا مگ

روغن‌هاي گياهي براي پوست خشك

در برخي از فصل‌هاي سال و در برخي از مناطق آب‌وهوايي، پوست بسيار خشك مي‌شود. علاوه بر اين، ممكن است خودتان به طور طبيعي پوست خشك داشته باشيد. حتي ممكن است به مرور زمان فعاليت غده‌هاي چربي موجود در منافذ پوست، كمتر شود. تمام اين عوامل دست به دست هم مي‌دهند تا پوست خشك داشته باشيد كه زمينه‌ساز مشكلات مختلف پوستي است. پوست خشك را معمولا با كرم‌ها و مرطوب‌كننده‌ها درمان مي‌كنند ولي عصاره‌ها و روغن‌هاي گياهي هم مي‌توانند باعث بهبودي پوست خشك شوند و چربي طبيعي را به آن برگردانند. در ادامه چند نمونه از اين روغن‌ها را معرفي مي‌كنيم.

روغن گياهي بابونه

عصاره‌ي بابونه حاوي يك تركيب آلي به نام آزولن است. اين تركيب آلي مي‌تواند رطوبت پوست را افزايش دهد و التهاب آن را كمتر كند. البته فراموش نكنيد كه اگر به برخي از گياهان دارويي حساسيت داريد، بايد از اين عصاره هم اجتناب كنيد چون بابونه ممكن است تحريك‌كننده‌ي آلرژي باشد.

روغن گياهي اسطوخودوس

احتمالا درباره‌ي خواص اسطوخودوس يا لاوندر براي بهبود خواب و آرامش شنيده‌ايد اما اين روغن يا عصاره‌ي چندمنظوره مي‌تواند خواص متعددي هم براي پوست داشته باشد. عصاره‌ي لاوندر رطوبت و چربي پوست را به تعادل مي‌رساند و خواص ضدالتهابي دارد. اين ويژگي باعث مي‌شود كه قرمزي پوست كه ناشي از خشكي است، كاهش پيدا كند. علاوه بر اين، عصاره‌ي لاوندر، يك آب‌رسان طبيعي است كه مي‌تواند پوست خشك را بدون اينكه آن را چرب كند، ترميم كند.

 

روغن گياهي بابونه

عصاره‌ي بابونه حاوي يك تركيب آلي به نام آزولن است. اين تركيب آلي مي‌تواند رطوبت پوست را افزايش دهد و التهاب آن را كمتر كند. البته فراموش نكنيد كه اگر به برخي از گياهان دارويي حساسيت داريد، بايد از اين عصاره هم اجتناب كنيد چون بابونه ممكن است تحريك‌كننده‌ي آلرژي باشد.

روغن گياهي چوب صندل

اين عصاره حاوي مواد و تركيباتي است كه علاوه بر افزايش رطوبت پوست، التهاب آن را كاهش مي‌دهند.

 

روغن‌هاي گياهي براي پوست چرب

در افرادي كه پوست چرب دارند، غدد چربي پوست، فعاليت بيش از اندازه دارند و چربي اضافه و بيش از حد روي سطح پوست ايجاد مي‌كنند. عواملي مثل رطوبت، گرما و هورمون‌ها باعث مي‌شوند كه شرايط پوست چرب بدتر شود. عصاره‌ها و روغن‌هاي گياهي كه در ادامه معرفي مي‌كنيم مي‌توانند اين چربي اضافه را كاهش دهند و كاري كنند كه غدد چربي پوست به اندازه‌ي لازم چربي ترشح كند و در واقع سطح چربي پوست را متعادل كنند.

مريم گلي

عصاره‌ي مريم گلي حاوي تركيباتي مثل ليناليل استات و گرانيل است كه چربي اضافه‌ي پوست را كنترل مي‌كند. مريم گلي مي‌تواند از ايجاد آكنه روي پوست جلوگيري كند و ظهور چين و چروك و لكه‌ها را كه به مرور زمان و در اثر بالا رفتن سن ايجاد مي‌شود به تأخير مي‌ندازد. اين عصاره با كنترل كردن چربي پوست باعث كاهش جوش و در نتيجه كاهش لك‌هاي ناشي از جوش مي‌شود.

رزماري

عصاره‌ي رزماري را بيشتر از هر چيز به خاطر خواص ضدالتهابي آن مي‌شناسند. علاوه بر اين، عصاره‌ي رزماري خاصيت مسكن و كاهش درد هم دارد. مواد اصلي تشكيل‌دهنده‌ي آن نوعي تركيب شيميايي به نام استر است كه باعث مي‌شود غدد چربي پوست عملكردي متعادل داشته باشند. در واقع تحقيقات نشان داده است كه اين عصاره علاوه بر پوست، براي پيشگيري از ايجاد شوره و كنترل چربي موهاي چرب هم كمك‌كننده است و حتي مي‌تواند تحريك‌كننده‌ي رشد مو باشد. در نتيجه بسياري از افراد براي رشد موها و تقويت آن‌ها از عصاره‌ي رزماري به‌عنوان سرم روي پوست سر استفاده مي‌كنند.

صمغ كندر

گرچه تحقيقات بسيار كمي روي تأثيرات صمغ كندر در مراقبت از پوست انجام شده است، شواهد نشان مي‌دهد كه اين ماده مي‌تواند پوست‌هاي چرب و مستعد آكنه را متعادل كند و در عين حال چربي لازم براي پيشگيري از پير شدن پوست را فراهم كند.

عصاره‌ي شمعداني

عصاره‌ي اين گياه خاصيت قليايي دارد و به همين دليل مي‌تواند چربي پوست را متعادل كند. اين ويژگي كه در عصاره‌ي شمعداني وجود دارد باعث شده كه يكي از مواد اصلي تشكيل‌دهنده در صابون‌ها باشد. علاوه بر كنترل چربي براي تنظيم ميزان رطوبت پوست هم بسيار مؤثر است.

شكوفه‌ي نارنج

شكوفه‌ي نارنج حاوي تركيبي به نام سيترال است. يكي از خواص اين تركيب اين است كه بدون خشك كردن پوست مي‌تواند چربي ترشح شده از پوست را كنترل كند.

روغن‌هاي گياهي براي پوست‌هاي حساس

پوست‌هاي حساس ممكن است خشك يا چرب باشند. حساسيت پوست مي‌تواند باعث ايجاد مشكلاتي مثل آلرژي، اگزما و ساير مشكلات و بيماري‌هاي پوست شود. اگر شما هم پوست حساس داريد بايد پوست خود را از عصاره‌هايي كه خاصيت اسيدي دارند پاك نگه داريد؛ مثلا ليمو. عصاره‌هاي زير معمولا براي همه‌ي انواع پوست مناسب هستند و خطري ندارند؛

  • عصاره‌ي لوندر
  • صمغ كندر
  • چوب صندل

روغن‌هاي گياهي براي پوست‌هاي مستعد آكنه

براي پوست‌هايي كه مستعد آكنه هستند يكي از نكات مهمي كه بايد رعايت كنيد اين است كه چربي‌ها و باكتري‌هاي اضافي را از روي آن پاك كنيد بدون اين كه پوستتان را خشك كنيد. چرا كه خشك كردن بيش از اندازه‌ي پوست باعث مي‌شود كه توليد چربي در پوست افزايش پيدا كند؛ در نتيجه نه تنها چربي پوست كمتر نمي‌شود بلكه نتيجه‌ي معكوس مي‌گيريد. يكي ديگر از دلايلي كه باعث ايجاد آكنه در پوست مي‌شود التهاب است. هم عصاره‌ي رزماري و هم صمغ كندر هر دو به خاطر توانايي در درمان آكنه شهرت دارند. اين عصاره‌ها از طريق كاهش دادن ميكروب‌ها و آلودگي‌هاي روي پوست و همين‌طور كاهش التهاب، مانع از ايجاد آكنه مي‌شوند.

 

عصاره‌ي مريم گلي هم براي درمان آكنه و در پوست‌هاي چرب استفاده مي‌شود. علاوه بر اين، عصاره‌هاي زير مي‌توانند براي پوست‌هايي كه مستعد آكنه هستند به منظور پيشگيري از ايجاد جوش مفيد باشند؛

عصاره‌ي ليمو

روغن يا عصاره‌ي ليمو را معمولا از خلال پوست ليمو و مركبات مي‌گيرند. اين عصاره مي‌تواند براي مبارزه با التهاب و راديكال‌هاي آزاد مؤثر باشد. راديكال‌هاي آزاد و التهاب از عوامل اصلي ايجاد آكنه و پيري پوست هستند.

عصاره‌ي علف ليمو

علف ليمو داراي خاصيت قابض يا جمع‌كننده است؛ به همين دليل به‌عنوان يك ماده‌ي ضد ميكروبي براي از بين بردن سلول‌هاي مرده‌ي پوست استفاده مي‌شود و از اين طريق با تميز كردن پوست مانع از ايجاد جوش مي‌شود.

عصاره‌ي دارچين

عصاره‌ي دارچين هم به‌عنوان يك ماده‌ي ضد التهابي بسيار قوي شهرت دارد. مهم‌ترين دليل استفاده از اين عصاره به‌عنوان ضدالتهاب وجود يك ماده‌ي شيميايي به نام سيناميك اسيد است. سيناميك اسيد علائم آكنه‌ي التهابي مثلا جوش‌هاي زيرپوستي و جوش‌هاي چركي را كاهش مي‌دهد.

درخت چاي

عصاره‌ي درخت چاي يكي از مشهورترين محصولات طبيعي در پيشگيري از آكنه است و در طب سنتي براي پيشگيري و درمان جوش، از آن استفاده مي‌شود. عصاره‌ي درخت چاي با التهاب و باكتري‌ها مبارزه مي‌كند. هر دو عامل در ايجاد آكنه نقش دارند.

عصاره‌هاي گياهي براي از بين بردن بثورات پوستي يا انواع راش

برخي از عصاره‌ها توانايي متعادل نگه داشتن رطوبت و رفع خارش ناشي از راش‌هاي پوستي را دارند. اين بثورات پوستي شامل درماتيت آتوپيك (اگزما) و پسوريازيس است.

يكي از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان داده است كه تركيب آويشن و اسطوخودوس به درمان اگزما در موش‌ها منجر مي‌شود. محققان اين عقيده را دارند كه اين تركيب مي‌تواند براي انسان‌هاي مبتلا به بيماري پوستي هم مفيد باشد.

روغن هاي گياهي كه براي لك هاي پوست مفيد هستند

 

برخي از عصاره‌هاي گاهي براي پيشگيري از جاي جوش و لك‌هاي ناشي از تابش آفتاب، مفيد هستند. اگر اين عصاره‌ها را به شكل سرم استفاده كنيد، مي‌توانند رنگ پوست را يكنواخت كنند. البته نبايد از محصولات گياهي، انتظار معجزه داشته باشيد ولي استفاده‌ي طولاني‌مدت از آن‌ها مي‌تواند تأثيرگذار باشد.

انار

روغن انار خواص آنتي‌اكسيداني و ضدالتهابي دارد كه باعث مي‌شود پوستي سالم‌تر و يكدست‌تر داشته باشيد.

دانه‌ي هويج

عصاره‌ي دانه‌ي هويج براي كاهش اسكار و جاي جوش مفيد است. علاوه بر اين، از ايجاد چين‌وچروك كه ناشي از افزايش سن است، پيشگيري مي‌كند.

نارنگي

روغن نارنگي خواص آنتي‌اكسيداني دارد كه براي داشتن پوستي نرم‌تر و يكنواخت‌تر مفيد است.

عصاره‌هاي ديگر براي پيشگيري از تغيير رنگ پوست:

  • صمغ كندر براي لكه‌هاي ناشي از پيري
  • شمعداني براي يكنواخت شدن رنگ پوست
  • ليمو براي مبارزه با راديكال‌هاي آزاد
  • اسطوخودوس براي كاهش قرمزي پوست

چه روغن هاي گياهي براي پيشگيري از پيري پوست مفيد هستند.

پوست انسان به مرور زمان و به طور طبيعي، انعطاف خود را از دست مي‌دهد و ميزان توليد كلاژن در آن كم مي‌شود. اين شرايط باعث ايجاد خط، چين و چروك در پوست مي‌شود. عصاره‌هاي گاهي زير در تحقيقات مختلف، خواص خود را براي پيشگيري از پيري پوست ثابت كرده‌اند؛

عصاره‌ي گل محمدي

اين عصاره سرشار از ويتامين‌هاي A و C است كه براي تجديد سلول‌هاي پوستي لازم است. تجديد سلول‌هاي پوستي به مرور زمان و با افزايش سن، كمتر مي‌شود. استفاده از آن باعث مي‌شود كه پوستي صاف‌تر با خطوط و چين‌وچروك كمتري داشته باشيد.

مُرّ يا مرِّ مَكّي

مُرّ نوعي صمغ است كه توسط زنان مصري براي پيشگيري از پيري پوست استفاده مي‌شد. اين عصاره كه سرشار از آنتي‌اكسيدان است، گردش خون در زير پوست را بهبود مي‌بخشد و پوستي شفاف‌تر و روشن‌تر برايتان به ارمغان مي‌آورد.

جوجوبا

روغن جوجوبا خاصيت ويژه‌اي در ترميم‌ لايه‌ي بيروني پوست دارد كه به خاطر وجود اسيدهاي چرب طبيعي موجود در آن است. از ديگر روغن‌ها و عصاره‌هايي كه خواص مشابهي دارند مي‌توان به روغن آرگان، روغن نارگيل و روغن دانه‌ي آفتابگردان اشاره كرد. روغن جوجوبا، روغني سبك است و براي استفاده روي پوست چرب هم مناسب است.

ساير روغن‌ها و عصاره‌هايي كه خاصيت ضدپيري دارند

  • اسطوخودوس
  • صمغ كندر
  • شكوفه‌ي نارنج
  • دانه‌ي هويج
  • مريم‌گلي
  • نعناي هندي
  • نارنگي

آموزش استفاده از عصاره‌ها و روغن‌هاي گياهي استفاده كنيم؟

براي استفاده از عصاره‌ها معمولا آن‌ها را استنشاق مي‌كنند يا مستقيم روي پوست استفاده مي‌كنند. خوردن عصاره‌ها ممكن است مشكلاتي را ايجاد كند البته ممكن است انواع خوراكي هم در بين آن‌ها پيدا شود. اگر قصد داريد از عصاره‌ها مستقيما روي پوست استفاده كنيد، حتما قبل از استفاده مقداري از آن را روي پوست تست كنيد. با اين تست متوجه مي‌شويد كه آيا به اين عصاره‌ها حساسيت داريد يا نه. هرگز از اين عصاره‌ها و روغن‌ها در اطراف چشم خود استفاده نكنيد.

براي تست كردن عصاره‌ها، مقداري از آن را روي قسمت كوچكي از پوست استفاده كنيد مثلا روي بازو. ۲۴ ساعت صبر كنيد تا اگر واكنش‌هاي آلرژيك مشاهده كرديد، استفاده از آن را متوقف كنيد. در صورتي كه علائمي مشاهده نكرديد، مي‌توانيد از اين عصاره‌ها روي پوست استفاده كنيد.

پخش‌كننده‌ها

پخش‌كننده‌ها اين روزها محبوبيت زيادي پيدا كرده‌اند. برخي از انواع دستگاه‌هاي بخور هم مي‌توانند براي پخش كردن عصاره‌ها در فضا استفاده شوند. اين وسيله براي مواقعي كاربرد دارد كه بخواهيد از عصاره‌ها به شكل استنشاقي استفاده كنيد. به اين كار، رايحه‌درماني هم مي‌گويند. گرچه استنشاق برخي عصاره‌ها مي‌تواند براي دستگاه تنفس و بدن، آرام‌بخش باشد ولي اين شيوه‌ي استفاده معمولا خواصي براي پوست ندارد.

ماساژ و استفاده‌ي موضعي و مستقيم روي پوست

براي درمان مشكلات پوستي، عصاره‌هاي گياهي بايد به شكل موضعي استفاده شوند. براي استفاده از عصاره‌ها گاهي لازم است كه آن‌ها را با يك روغن پايه، رقيق كنيد. براي اين منظور از روغن‌هايي مثل روغن زيتون يا روغن بادام استفاده مي‌كنند. به ازاي هر قاشق غذاخوري روغن پايه، چند قطره عصاره استفاده كنيد تا بهترين نتيجه را بگيريد. اين تركيب را تا زماني كه به خوبي جذب شود، روي پوست ماساژ دهيد.

حمام كردن

حمام كردن با عصاره‌هاي گياهي يكي ديگر از روش‌ها براي استفاده از خواص اين عصاره‌ها براي پوست است؛ به خصوص براي قسمت‌هايي از پوست كه دسترسي به آن‌ها سخت است. براي اين منظور بايد چند قطره از عصاره‌ي دلخواه را در آب وان بريزيد. به اندازه‌ي كافي به عصاره‌ها فرصت دهيد تا تأثير خود را نشان دهند.

 

خريد روغن گياهي

حال كه از خواص و فوايد هر كدام از روغن هاي گياهي آشنا شديد شايد از خود بپرسيد براي خريد روغن گياهي چه بايد كرد.

در صورتي كه مي خواهيد به صورت اينترنتي روغن گياهي خود را از يك سايت معتبر سفارش دهيد بد نيست نگاهي به وب سايت آوينا اويل بيندازيد.

اين وب سايت علاوه بر تنوع در محصولات قيمت هاي رقابتي هم با ساير وب سايت ها دارد.


جمع‌بندي

عصاره‌هاي گياهي با وجود خواص متنوعي مثلا خواص ضدالتهابي، ضدباكتريايي و ترميم‌كنندگي، براي انواع مشكلات پوستي استفاده مي‌شوند. در حالي كه هنوز تحقيقات زيادي درباره‌ي تأثيرات اين عصاره‌ها در حال انجام است، وشاهد نشان داده است كه استفاده از عصاره‌ها و روغن‌هاي گياهي مي‌تواند مشكلات مربوط به پوست‌هاي خشك، چرب و مستعد آكنه را برطرف كند.

قبل از استفاده از اين عصاره‌ها و روغن‌ها با يك پزشك متخصص پوست مشورت كنيد به‌خصوص اگر بيماري‌هاي زمينه‌اي مثلا اگزما، رزاسه يا پسوزياريس داريد. اگر با هر گونه واكنش‌هاي منفي و عوارض جانبي پس از استفاده از عصاره‌ها مواجه شديد، فورا مصرف آن‌ها را قطع كنيد و در صورت لزوم به پزشك مراجعه كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.